tirsdag 7. juni 2011

Avslutning hundens ABC med Dogdiggers.
Jeg hadde skrevet kriterieplan for stå og bli stående og for fokus under marsj baklengs. Moria og jeg skulle også vise disse to øvelsene på siste kurskvelden i tillegg til en øvelse som var valgt av Tone og Emma.
Under øvelsen stå og bli stående trengte jeg stimuluskontroll av stå før jeg fikk henne til å stå i ro da jeg gikk et skritt bak. Vi hadde en medhjelper som skrev logg til oss. Husker ikke helt resultatet av loggen..? Synes å huske at det ikke var helt bak mål.
Under øvelsen fokus under marsj baklengs har jeg medhjelper som belønner fra skål på avstand. Moria kan ikke ha skål med belønning bak seg, så det er noe vi må trene på! Iallefall synes jeg at vi har knallkontakt når belønninga ikke kommer fra meg. Jeg klikket kun for kontakt et skritt, men kunne nok ha gått flere skritt før belønning. Det får vi ta på trening!
Siste øvelsen ble ei sammenkjeding av stå og fokus under marsj baklengs. Kjørte først ei økt med belønning fra medhjelper, men det ble bare tull siden Moria ikke kan ha skåla bak seg. Derfor belønnet jeg istedet med å kaste godbiten bak henne. Først repeterte vi noen stå og deretter fokus under marsj. Prøvde å starte Moria fra en medhjelper. Jeg skulle klikke når hun sprang mot meg og sakket på farta. Syntes ikke hun sakket på farta, så det funka ikke. Istedet gik jeg bakover med Moria som fulgte etter meg. Jeg fikk da noen tydelige stopper under marsj baklengs som ble belønnet med godbit kastet bak henne. Kjempeartig å kjede sammen øvelser!! Egentlig er det fasinerende å trene lydighet på klikkermetoden. Jeg er bare så dårlig på å gjøre det selv! Hvis vi skal ta bronsemerkekurs hos Dogdiggers må jeg nok vedlikeholde lydighetstreninga mer enn jeg gjør pr dags dato!
Iallefall dette kurset vil jeg absolutt anbefale til alle hundeeiere!!!
Avslutning med Ann Kristin som fortalte om LR produkter, utdeling av premier og diplomer og iskakespising!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar