tirsdag 10. mai 2011

HUNDENS ABC
På kurs i går med Dogdiggers. Leksa var å hake av på grunnferdigshetsskjemaet hva vi kunne av adferder. Moria kan jo de fleste adferdene selv om vi kanskje ikke har flyt på alle. Vi har ikke prøvd på hals og kryp har vi prøvd på så vidt, men det er ikke en adferd jeg har blant førstevalgene. Det er grunnferdigheter vi ikke "trenger" hvis jeg feks tenker på jakttrening framover. Jeg vil nok plukke ut å trene mest på det som er hensiktsmessig å trene på med tanke på fremtidig mulig start på en jaktprøve.
I går viste vi frem labbetarget på musematta. Den er bankers. Videre trening her er frystarget på musematta. Vi viste også frem apport av apportbukk. Moria bar apportbukken mens vi begge var i bevegelse. Ingen tygging på apporten og hun holdt til jeg tok den fra henne. apporten føler jeg også at vi er sikre på. Med tanke på jakt skal vi trene innkomst med apporten med superduper belønning. Til slutt tok vi fram ligg fra stå/sitt foran fører, frivillig. Hun vil gjerne ta korteste vei til belønning, så hun legger seg halveis ned. Det plukker jeg fort av henne. Ellers har jeg nok i det siste slurvet med at hun har fått lov til å poke godbitlomma mi, så det jobba jeg med å få bort resten av kvelden samtidig som vi trente på kontakt foran fører og kontakt under marsj baklengs. Lekse til neste gang er å utvikle noe vi kan og å trene på noe vi ikke kan.
Ellers begynner Stein Kenneth på permisjon i morgen heime ilag med Sigurd. Mamma og pappa drar til Ås på Marita sin ringfest i helga. Renate begynner å jobbe. Så det blir en liten kabal å legge for å rekke over fjøsstell, Sigurd, lamming i saufjøsen og bringing og henting av mamma og pappa på flyplassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar