fredag 14. oktober 2016

Har vært på en del kurs med Ella. Hun er jo ett og ett halvt år nå. Først var det valpekurs med Bardu hund hvor jeg, Ragnvald og Annie holdt kurset. Så var vi på agilitykurs i regi av BH. Instruktør var Tonje fra Tromsø. Vi har vært på utstillingskurs også det i regi av BH. Vi har vært på 2 jaktkurs; i vår var vi på Senja på et dagskurs med Berit Hergot fra Narvik. Nå i høst var vi i Tromsø på helgekurs med en instruktør fra sør; Åse Tøfte. Ingen av de to kursene bygger på den måten vi ønsker å trene jakt på. Med belønning hvis hunden gjør det rett og fravær av belønning hvis hunden gjør feil. Nå jobber Emma medmulighet for å ta opp Tomas Stokke eller en av instruktørene fra Klickerforlaget. Nå går vi et kurs hvor vi følger boken; Fra valp til stjerne av Maria Brandel. Vi er ei treningsgruppe på 4 stykker som tar for oss 1 og 1 leksjon for hver treningskveld. Leksjon 1 handlet om belønningsutvikling. Vi prøvde ut hva hundene likte best av godbiter. Ella likte best smøreost på tube. Pølser som vi bruker ganske ofte kom sånn midt på treet og kattemat røret hun ikke i det hele tatt. Det minner meg om at jeg må variere belønning mer enn jeg gjør. Hun fikk også velge sjøl fra en dunge med leker. Derkom hun med en knute med en svær ball i. Ella har en veldig fin drakamp. Hun kommer tilbake med leken når jeg har sluppet den og vil leke mer.Når jeg blir passiv, så slipper Ella draleken. Hun kan også bytte leker for eksempel tennisballer. Hun slipper ballen hun har i munnen når jeg kaster en ny ball. Ellers har jeg lyst til å bruke godbiter i skål som avstandsbelønning, så det skal jeg jobbe videre med. Ella var veldig forsiktig når hun kom flyttende til meg. Hun hadde som regel halen mellom beina og turte så vidt å tisse ute. Jeg har jobbet mye med lek inne som byttelek for å få henne tryggere på seg selv. Nå har hun mye bedre holdning og er tryggere i nye miljø. (bilde av Moria)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar