tirsdag 8. februar 2011

Var tilhører på rovviltmøtet som ble arrangert på Sjøvegan i går. Ca seks år sia eg sist var på rovviltmøte da arrangert i Bardu. Det slår meg at det som har skjedd på disse åra er at det er blitt flere rovdyr og ikke mindre slik som alle tiltak tilsier at det skal bli. Det som også er skjedd er at rovviltproblemet er flyttet til kysten i tillegg til innlandet.
Værste tap i Salangen er en besetning som har mistet 30 % av dyra sine på beite i sommer. Tenk deg at en tredel av besetninga forsvinner! Forferdelig!
Rovdyrmøtet er dekt av media fra både Salangen nyheter og Troms folkeblad.
En del (skremmende) fakta:
Bestandsmålet for gaupe og jerv er nådd og overskredet.
Bestanddsmål for kongeørn er nådd. Dvs den er ikke lenger på rødlista.
Det er drevet lovlig jakt på jervi Troms og Finnmark siden 10. september og kun to av 20 dyr er tatt ut.
Statens naturopsyn har veldig få stillinger i de fire nordligste fylkene. Lenger sør florerer det av SNO ansatte.
Nyere forskning viser at gaupa bruker større områder og tar mer vilt enn anntatt. Og da mener jeg at det må forskes på gaupa for å fastslå dette.
Skremmende!
Ellers ble det lydighetstrening på kvelden. Var en isende kald vind, så Moria hadde ikke mye utetid fordi matmor frøs både på beina og hendene. Det ble allikavel to korte økter. Først ei økt med dummy. Jeg la ut en dummy på linje ca 50 meter ut tre repetisjoner. Men Moria var så lett på baken, så jeg trente neste økt kun på lokking med godbit når hun satt i posisjon. Mer fokus på å bli i posisjon fra nå av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar